Čo má vedieť budúci prvák
• samostatne sa obliecť a obuť
• pozapínať gombíky a zaviazať šnúrky
• samostatne sa najesť a obslúžiť na WC
• správne vyslovovať všetky hlásky
• vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách
• kresliť tak, že línie sú pevné a neroztrasené
• nakresliť postavu so všetkými základnými znakmi
• vystrihnúť jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary
• poznať a pomenovať základné farby
• poznať a pomenovať geometrické tvary
• spočítať predmety do desať
• rozprávať obsah krátkej rozprávky a rozumieť jej obsahu
• naučiť sa naspamäť detskú pesničku a básničku
• vysloviť a vytlieskať slová po slabikách a rozoznať prvú a poslednú hlásku v slove
• orientovať sa v priestore /vpredu, vzadu, hore, dole, vpravo, vľavo/
Ako by sa mal budúci prvák správať:
• vydrží pri hre alebo inej činnosti 15 – 20 minút
• začatú prácu alebo hru dokončí, nezačína neustále niečo nové, neodbieha
• na nové prostredie a osoby si zvyká bez väčších problémov /neplače, neskrýva sa za rodičov, neuteká/
• väčšinou sa hráva spoločne s deťmi, nestráni sa ich spoločnosti, nie je medzi deťmi bojazlivý a plačlivý
• nie je agresívny, spory s deťmi dokáže riešiť väčšinou bez bitky, hádky a vzdorovitosti
• v jeho správaní by sa nemali objavovať zlozvyky, ako napr. cmúľanie prstov, ohrýzanie nechtov, časté pokašliavanie a žmurkanie
• nepomočuje sa
Otvorený list pre verejnosť!
Milí priatelia!
V posledných rokoch celá pedagogická obec na Slovensku pozoruje nový trend v príprave detí na vstup do základných škôl. Niečo je „vinou doby“, niečo nastavením nezmyselných kritérií pre školy od MŠVVaŠ SR /tlačí sa hlavne na vedomosti.../, v niečom robíme chybu aj my! Dôležité je však problém pomenovať a hlavne spolupodieľať sa na jeho odstránení! O čo ide?
Je obdivuhodné, že niektoré detičky poznajú veľa písmen, vedia čítať, poznajú základné počtové operácie a pod. Problémom dnešnej doby sa stáva:
- nepokoj pri práci /ak to nepôjde, skončím s tým/, nesústredenie sa
- problém v sebaobslužných činnostiach /šnúrky, toaleta, príbor.../, tiež priestorové vzťahy /hore, dole.../
- ale najmä socializácia /spolupráca s inými deťmi, vzájomná pomoc, rešpekt, uznanie druhých, tešiť sa z úspechu iného, pracovať v tíme.../
Prosíme, všímajte si Vaše dieťatko aj z tejto stránky. Predsa nevadí, že nevie čítať a počítať, to sa v škole naučí. Problémom je, ak sa nevie prezliecť do úboru, uložiť si čiastočne svoje veci, najesť sa s príborom, nechce spolupracovať a pod. Samozrejme p. učiteľky sú vždy nápomocné, avšak nemalo by sa to stať pravidlom či normou.
Prosíme preto, skúste dať deťom príležitosť, aby Vám ukázali:
- že si hračky vedia uložiť, svetrík skúsia poskladať /aj keď to nebude ideálne - pochváľte/,
- nechajte ich vo všetkom pomáhať /veľmi dobrý rozvoj motoriky aj vzťahov/
- nerobte všetko namiesto nich /tým im nepomáhate/
- spoločne ich učme, že nemusia mať za každú cenu všetko, hneď a len to naj.../naučme ich, že je potrebné sa aj niečoho vzdať/ majú predsa najviac: Vašu/našu lásku
Verte, ide nám o spoločnú dobrú vec. Nech z našich detí vyrastú nielen vzdelaní, ale aj šikovní, praktickí a hlavne dobrí ľudia, ktorí dokážu cítiť s druhým človekom a rešpektujú ho.
Ďakujeme za pochopenie